woensdag 25 februari 2009

Na het tweede gesprek met K. Michel over In een Handpalm schiet me weer op straat pas te binnen dat ik hem vergat te vragen waarom het boek deze titel heeft gekregen. Op de kaft van het boek staat een curieuze afbeelding van een zwevende pannenkoek. In 'Korte uitweiding over de ziel,' een van de verhalen in het boek zegt de schrijver: 'Op illustraties in mijn kinderbijbel werd de ziel afgebeeld als een hartje met vleugeltjes. Adembenemend beeld, iets dat het midden hield tussen een fantastische vogel en een vliegende omelet. Een wiekende vurige vlek op de heenweg naar, ja, naar ergens.' In mijn hoofd zijn de zwevende pannenkoek van op de kaft en de vliegende omelet een en hetzelfde ding geworden. En per ongeluk vroeg ik K. Michel tijdens het interview dan ook het verhaal van de pannenkoek voor te lezen. Hij keek me verwonderd aan. Nu we het er achteraf, op weg naar het station, over hebben, bedenkt hij dat het hartje met vleugeltjes ook op de kaft had gekund. Net als een zwevende pannekoek en een vliegende omelet is een hartje met vleugeltjes iets wat je moeilijk in een handpalm vast kan houden, bedenk ik me nu. In een handpalm verwijst naar de 'handpalmverhalen' van Yasunari Kawabata.